Blog van groep 1B

Loes van Aart
Daltonparel groep 1b

Samenwerken

 

Een daltonschool is een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. In onze groep geven we dit vorm door de kinderen regelmatig in kleine groepjes of in duo’s te laten werken, waarna er in de grote groep weer teruggekoppeld wordt naar het van tevoren besproken doel. Dit hebben we ook gedaan tijdens de activiteit die op de foto’s te zien is.

De kinderen hebben in duo’s gesproken over Sinterklaas en welke woorden/begrippen zij vinden passen bij dit thema. De kinderen moesten allemaal willekeurig door de klas lopen en wanneer het belletje klonk gaan staan bij het kind dat op dat moment het meest dichtbij stond. En ja, dit kan dan een kind zijn, waar je eigenlijk nog nooit echt mee gespeeld of gepraat hebt…

Vervolgens werd er in deze duo’s gesproken over “Wat hoort er volgens jullie allemaal bij Sinterklaas”. Het doel van deze opdracht was dat iedereen na afloop van het rondlopen, in de grote kring een woord/begrip kon opnoemen passend bij Sinterklaas. En na een aantal keer rondlopen, in duo’s praten en daarna in de grote kring gesproken te hebben, was het eindresultaat een prachtig, door alle kinderen samen gemaakt woordenweb “Sinterklaas”. Tot slot hebben we gereflecteerd door samen te praten over wat goed ging en wat anders zou moeten een volgende keer. Deze opmerkingen nemen we mee voor het volgende woordenweb!

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 1B'

Loes Mulders- van de Coolwijk
Dagritme en de gouden weken

Omdat jullie nog niet op school hebben kunnen meekijken, willen we jullie in deze blog graag vertellen over ons dagritme!

 

Als de kinderen binnenkomen gaan we (na het handen wassen) rustig aan het werk tijdens de spelinloop, samen of alleen. Er staat dan een rustig muziekje op om de dag ontspannen te beginnen. We hebben flexibele werkplekken in de klas. De kinderen krijgen zo verantwoordelijkheid om een werkplek te kiezen die past bij de taak en de leerstijl van de leerling. Soms is het bij het werken iets tè gezellig; dan volgt een gesprekje met het kind over wat hij/zij nodig heeft om goed te kunnen werken. De kinderen weten inmiddels steeds beter dat ze ook de kinderen aan hun tafelgroepje een vraag kunnen stellen. Samen weten en kunnen we al heel veel!

 

In de ochtendkring starten we met het kiezen van de hulpjes van de juf. Dit taakje vervullen de kinderen zonder uitzondering met veel enthousiasme! Ze mogen dan naast de juf zitten en allerlei taakjes in en rond de klas doen. Via een check-in met smileys inventariseren we vervolgens met welke emotie de kinderen de klas binnenkomen. Zo kunnen we met elkaars gevoelens rekening houden. Op maandag starten we met een weekendgesprek. Daarnaast besteden we aandacht aan het dagritme via de dagritmekaarten. Die worden door veel kinderen nauwlettend in de gaten gehouden! Ook leren de kinderen in de ochtendkring tijdbesef. Dat doen we aan de hand van liedjes als 'goedemorgen allemaal', het '7 dagen heeft een week' en het '12 maanden bij elkaar is samen één jaar' liedje. Oefenen jullie mee? Onze dagen van de week hebben de daltonkleuren. Deze kleuren gebruiken de kinderen ook bij het plannen van de weektaakjes (verplichte werkjes) op het digikeuzebord. De kinderen tellen alle kinderen in de kring. Soms is dat nog best spannend, maar met een maatje is dat erg leuk! 

 

Zelfredzaamheid

De kinderen leren op school hoe ze de ritsen van hun jas moeten dichtmaken en helpen elkaar daarbij; dat gaat al heel goed en wat zijn ze trots als we dat al kunnen! Ook het in de rij lopen lukt ons steeds beter.

 

De gouden weken

We hebben veel aandacht besteed aan groepsvormende activiteiten tijdens deze gouden weken om elkaar (en elkaars namen) goed te leren kennen. Zo deden we deze week o.a. buiten in het zonnetje 'vang de bal' en 'namentikkertje' in de kring. Ook dansen we regelmatig op muziek om weer nieuwe energie op te doen.  

  

Opruimen en evalueren

Aan het einde van de dag maken we de klas weer netjes en heeft ieder kind een taakje. De huishoek opruimen is best een lastig klusje, daarom hebben we daar in de kring met elkaar over gesproken. Welke materialen horen waar thuis? Wat zou bij elkaar kunnen horen? Samen gingen we daarna aan de slag. Zo leren we spelenderwijs al sorteren op verschillende eigenschappen. En dat we met goed samenwerken soms ook een sticker kunnen verdienen is alleen maar mooi meegenomen ;) 

Aan het einde van een werkmoment en/of einde van de dag evalueren we met de kinderen. We hebben een begin gemaakt met de coöperatieve werkvorm 'placemat'. Hierbij leren we de kinderen eerst zelf na te denken en vervolgens stellen ze een gezamenlijk antwoord op. Dit keer was de vraag: wat vond je vandaag het leukst op school? Dat ging al best goed!

 

Doelentijd

Binnenkort gaan we starten met doelentijd; de kinderen gaan dan nadenken over wat ze willen leren op school en werken aan hun doel om eigenaarschap te vergroten. Daarover later meer.

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 1B'

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren